Rozhodli jste se vybrat kvalitní jízdní kolo a hledáte takové, které vydrží? Rádi vám pomůžeme. Mnoho lidí vybírá kolo, jako ženy vybírají auta ー podle toho, jestli se jim líbí. A ono jde při tom o mnohem víc. Ještě před výběrem kola byste si měli ujasnit několik zásadních kritérií, podle kterých budete následně kolo vybírat. Se vším vám vždy pomohou prodejci ve specializovaných prodejnách.
Základní typy jízdního kola
Chcete-li se rozhodnout, jaký typ kola potřebujete, měli byste se nejprve zamyslet nad tím, k čemu a kde budete kolo používat. Pokud například hledáte kolo pro jízdu po silnici a po cyklostezkách, může být dobrou volbou silniční nebo městské kolo. Pokud hledáte kolo pro jízdu v terénu, může být lepší volbou horské kolo. Mimo typ terénu hrají při rozhodování roli tyto faktory:
- cyklistické schopnosti
- a osobní preference.
Horská kola
Horská kola jsou určena pro jízdu v terénu a obvykle mají odolné rámy a komponenty, aby odolala náročnému terénu. Mezi hlavní specifikace, které je třeba při výběru horských kol zohlednit, patří materiál rámu, systém odpružení, velikost kol a typ brzd na kolo.
Horská kola mají typicky velmi odolné a pevné rámy, které jsou ale zároveň velmi těžké. Vzhledem k terénu, po kterém se s horským kolem jezdí, je při výběru velmi důležité rozhodnout, jaké odpružení. Existují dva hlavní typy systémů odpružení:
- celoodpružené
- hardtail
Celoodpružená kola mají odpružení na předním i zadním kole, což poskytuje největší pohodlí a kontrolu. Kola s pevným odpružením mají odpružení pouze na předním kole, které je lehčí a účinnější, ale nedisponuje takovou mírou tlumení.
Pro horská kola jsou rovněž typická velká kola. V dnešní době se budete zřejmě rozhodovat mezi 27,5“ a 29“. Menší kola jsou obratnější a lépe se s nimi budete vyhýbat překážkám, nicméně přes kameny a jiné bariéry. Větší kola se zase budou lépe „převalovat” přes překážky, ale o něco hůř se jim vyhnete. Vzhledem k fyzické síle je nutné říct, že s většími koly si lépe poradí muž.
U horského kola máte nejčastěji na výběr mezi hydraulickými kotoučovými brzdami nebo mechanickými kotoučovými brzdami. Pro horská kola jsou za nás lepší hydraulické brzdy, jelikož jsou výkonnější a nabízejí lepší brzdnou sílu. Mechanické brzdy nejsou tak výkonné, ale za to jsou levnější.
Trekingová kola a cross kola
Oproti horským kolům, jsou trekingová a cross kola vhodná do o něco lehčího terénu. Bez problému to s nimi však zvládnete i na zpevněných cestách, silnicích a cyklostezkách bez toho, aniž by vás zpomalovala jako horská kola. S cross kolem se budete velmi obratně pohybovat i na štěrku, hlíně či jiném nezpevněném materiálu. Crossová kola jsou také často určena k závodění na trailových stezkách a obecně na kratší vyjížďky s menší vzdáleností.

Trekingová kola jsou oproti crossovým kolům vybavena mnoha dalšími komponenty a doplňky jako: blatníky, nosičem, osvětlením nebo stojánkem. Je to proto, že trekingová kola jsou primárně určena na delší turistické výlety klidně i na několik dní. U crossových a trekingových kol není problém vybrat si velikost kol, protože všechna mají 28″.
U trekingových kol můžete často narazit na pevné vidlice, u crossových, s kterými trávíte více času v horším terénu, spíš odpružené vidlice. V každém případě, pokud i s trekingovým kolem plánujete přejíždět např. polní cesty či jiné nezpevněné terény, doporučujeme zvolit spíše odpruženou vidlici, která se postará o lepší komfort.
Co se týče brzd, zde je to jak u horských kol – můžete vybírat mezi hydraulickými či mechanickými brzdami s tím, že za hydraulické si více připlatíte.
Silniční kola
Silniční kola jsou určena pro jízdu po zpevněných cestách a obvykle mají lehké rámy a komponenty, které zajišťují maximální rychlost a efektivitu.
Silniční kola obvykle nemají odpružení, protože hladký povrch zpevněných silnic nevyžaduje větší pohodlí a kontrolu, kterou odpružení poskytuje. Některá silniční kola mohou mít odpruženou sedlovku, která pomáhá vyrovnávat nerovnosti na silnicích.
Silniční kola jsou obvykle vybavena ráfkovými nebo kotoučovými brzdami. Ráfkové brzdy jsou méně výkonné, ale také levnější a vyžadují méně údržby. Kotoučové brzdy jsou nejvýkonnější a poskytují nejlepší brzdný účinek, ale jsou také dražší a vyžadují více údržby. Některá silniční kola mohou mít také aerodynamické brzdové páky, které jsou navrženy tak, aby poskytovaly lepší brzdný výkon.
Městská kola
Městské kolo je určeno pro každodenní používání v městském prostředí. Městská kola jsou obvykle konstruována s ohledem na praktičnost a pohodlí a často jsou vybavena příslušenstvím, jako jsou blatníky, nosiče a světla. Městská kola se obvykle dodávají s koly o průměru 26” nebo 28”.

Městská kola mohou, ale nemusí mít odpružení, záleží na účelu použití a osobních preferencích. Některá městská kola mají odpruženou vidlici na předním kole, která pomáhá vyrovnávat nerovnosti a pády v městských ulicích, zatímco jiná nemají odpružení pro efektivnější a svižnější jizdu.